Dissecting Human Dead Bodies for Medical Purposes

In the first place, we would like to note that Islam cares much for a person whether dead or alive. Jabir Ibn `Abdullah (may Allah be pleased with him) said: “One day we accompanied the Prophet (peace and blessings be upon him) in a funeral of a person. When we reached the graves, we sat down. The gravedigger brought out a bone- of a leg or another organ- and began to break it. The Prophet (peace and blessings be upon him) said: ‘Do not break it, for breaking this bone, even after the death of its owner, is like breaking it while he/she is alive.’” (Reported by Malik, Ibn Majah and Abu Dawud)

Handling the issue of dissecting human dead body for medical purposes or the like, Sheikh `Attiya Saqr, former Head of Al-Azhar Fatwa Committee, issues the following fatwa:
In fact, there is no religious text tackling directly the issue of using the organs of the dead for medical or scientific research. The issue is controversial among Muslim scholars; each making his own Ijtihad (Personal Reasoning).

In the fatwa issued by the Egyptian House of Fatwa on 31st Oct. 1937 on the issue of dissecting the belly of a dead person who swallowed an amount of money, it is stated:
The Hanafi scholars permit dissecting the belly of such a person if the money belongs to another person and the deceased left no money that can be given to the owner. The simple reason for this is that the right of a human being takes priority over the right of Allah and the right of the wrongdoer. It goes without saying that it was a wrong thing done by the deceased by unjustifiably taking a person’s money.

The view of the Shafi`i scholars is that they permit dissecting the belly of a dead person for the purpose of taking out money without giving further details on the issue. The same view adopted by Maliki jurist, Sahnun, while Ahmad holds the opposite view.

As for opening the belly of a dead mother for the very purpose of taking out the baby, the Hanafi scholars permit it if the baby is known to be alive, for this will help in saving the life of a human being. The same view is upheld by Shafi`i scholars while the Malikis and the Hanbalis disallow it.

The correct opinion is that the rules and the objectives of Shari`ah indicate that if there is a benefit behind opening the belly of a dead person, leading to establishing the cause of death or restoring back a right, then dissection is permissible in this case.

The Fatwa of late Sheikh Jadul-Haq `Ali Haq, former Grand Imam of Al-Azhar (may Allah bless his soul) also reads:
According to both Imam Abu Hanifah and Ash-Shafi`i, it is permissible to open the belly of a dead person, if there is a valid reason for doing so, such as taking out a living baby or valuable or precious thing (money or jewelry or the like) that the person has swallowed. The view of Malik and Ahmad is that it is allowable to do so in case of money and not in case of a baby. I myself support this view. To me, there is nothing wrong in opening the belly of a dead person so as to take out something valuable such as a living baby or money of considerable value.

As for using human organs after death, late Sheikh Jadul-Haq adds:

It is permissible, if the deceased is of unknown personality or family, to take his/her bodily organs and use it in treating another person or for medical research. All these are in fact very important and of general benefit for all Muslims.

Now, to the question of using the bodily organs of a dead person for research purposes. The Fatwa of Sheikh `Ikrimah Sabri, the Mufti of Al-Quds & the Khatib of Al-Aqsa Mosque, states:
Islam shows unprecedented care for the needs of man and the necessities of life. It makes it permissible to reveal the private parts of a male or a female in case of necessity. All this stems from the juristic rules: “Necessity dictates exceptions.” This rule is also governed by another rule that reads: “Necessities are duly estimated."

It is thus permissible to dissect the dead body of a person with the very aim of discovering diseases or finding out a treatment or knowing the functions of bodily organs and the component of human body. It is also permissible to resort to carry out this process for the purpose of knowing the reason that caused the death of a person, and this will be useful for homicidal investigation. Using the bodily parts of a dead person is also permissible for the students of medicine who do so as a way of training. However, this is to be carried out in a place specialized for that purpose and not open for everybody.
By and large, dissecting human dead bodies for medical research is permissible so long as the Islamic morals of preserving the body and confining the process to such medical purposes are maintained.

Elaborating on the issue of conducting postmortem, we would like to cite for you the following:
A postmortem is permissible if it is conducted for the right purpose. We can say that determining the cause of death, either when a crime is suspected or to enable medical students and their teachers to learn about the effects of certain diseases, is a legitimate purpose to carry out a postmortem. Many people are under the impression that postmortems are forbidden in Islam. It is certainly forbidden to show disrespect to or assault the dead body of any person. Islam forbids the disfigurement of enemy soldiers in battle. It would certainly not allow the cutting up of dead bodies for idle play. A legitimate purpose, however, is different. If a medical purpose is not legitimate, what is?

Source: www.islamicity. com

Dr. Muzzamil Siddiq, former President of Islamic Society of North America (ISNA), adds:
Dissection of the human bodies for the purpose of medical education is allowed in Islam. There is a basic rule in the Shari`ah that says: “What is necessary for the fulfillment of an obligation, becomes an obligation itself.” It is obligatory to treat people and perform surgeries on them when they need. To perform this obligation it is necessary to study human anatomy and for this purpose dissection has to be done as and when necessary.

It is, however, important that the bodies should be taken with the consent of the deceased or his/her relatives. If the deceased had no relative and his/her body was unclaimed, then such bodies can be used for the dissection purpose only with the permission of a local other legal authorities.

The Prophet (peace and blessings be upon him) said: “The ruler (or the legal authority) is the guardian of him who has no guardian.” If a Muslim’s body is used for the dissection, then it should be washed. Funeral prayer should be performed before the dissection. After the dissection all the parts of the body should be collected in a bag and then they should be properly buried. I am told that some Muslim medical schools did follow this procedure.

However, stealing the bodies from the graveyards is prohibited. This is exactly a grave sin. A Muslim should neither steal a dead person’s body, nor should Muslim medical students buy or use such bodies. Those who have done that out of ignorance should make repentance to Allah and ask His forgiveness.

Excerpted, with slight modifications, from: www.pakistanilink. com

In conclusion, it is to be noted that scholars have a lot to say on the issue at hand, but as we have noticed the preponderant view is that dissecting human dead bodies is permissible on the condition that it is done while adhering to the Islamic regulations stated above which aim at maintaining the highest degree of security and safety of the body.

Kejadian Manusia

Thursday, May 28, 2009

MSc(Clinical Anatomy)


MSc (Clinical Anatomy)
2 years schedule (4 semesters)
Mixed mode (course & research)

Semester 1:

1. Gross Anatomy & Clinical Applied (5 unit)
2. Cell biology (4 unit)
3. Comparative Anatomy (2 unit)

Semester 2:

1. NeuroAnatomy & Clinical Applied (4 unit)
2. Developmental Anatomy (3)
3. Biostatistic & Research Methodology (2)

Total 20 units

Semester 3 & 4:

Research based

GROSS ANATOMY (Regional Anatomy)



-General Anatomy Skeleton, Joints & Muscles
-Pectoral Region & Axilla
-Arm & Cubital Fossa
-Joints of Upper Limb


-Gluteal Region & Hip Bone
-Thigh & Femur
-Tibia & Fibula
-Bones of Foot
-Joints of Lower Limb


-Thoracic Wall & Cavity
-Trachea, Bronchi, Lungs & Pleura
-Heart & Pericardium


-Abdominal Wall & Cavity
-Gross Anatomy of Mouth, Palate, Tongue & Teeth
-Esophagus, Stomach & Small Intestine
-Large intestine
-Liver & Biliary Apparatus
-Spleen & Pancreas


-Bony Pelvis: Pelvic Wall & Cavity
-Pelvic Diaphragm & Perineum
-Kidney, Ureter & Suprarenal Gland
-Urinary bladder & Urethra
-Male Reproductive System
-Female Reproductive System


-Scalp, Temple & Face
-Anterior & Posterior Triangles of Neck
-Parotid Region, Temporal & Infratemporal Region
-Pharynx & Larynx
-Muscles, Nerves & Vessels of Orbit
-Gross Anatomy of Eyeball
-Gross Anatomy of Ears
-Cranial Nerves: 1,2,3,4,6
-Cranial Nerves: 5,7
-Cranial Nerves: 9,10
-Cranial Nerves: 8,11,12
-Nose & Paranasal Sinuses
-Submandibular Region
-Gross Anatomy of Thyroid & Parathyroid Gland
-Temporo-mandibular Joint
-Blood Supply & Lymphatic Drainage of Head & Neck

8. BACK:

-Vertebral Column
-Muscles of the Back


1. Gray's Anatomy
2. Chaurasia Textbook of Anatomy
3. Inderber Sigh Textbook of Anatomy with Color Atlas
4. Frank H. Netter Atlas of Anatomy
5. Clinical Oriented Anatomy Moore (Undergraduate)


Menuju Personaliti Rabbani


Penat juga menghabiskan nota, rasa nak menulis pula. Sambil bersandar dibucu katil, terpandang sebuah buku yang baru dibeli daripada kak Nur ketika perjumpaan lepas.

Hmmm... Menuju Personaliti Rabbani atau sahabat ada yang menyebutnya sebagai MPR. Kami tak abis bincang lagi.

Aku memilih tajuk, tersingkap muka surat yang satu ini. Menarik dan tersentuh, satu peringatan yang perlu aku beri perhatian.

30. Berusaha Agar Tidak Dikenali

Seorang mukmin yang sejati sentiasa berusaha sedaya upayanya agar sesiapapun tidak menyedari kedudukan dan tarafnya. Apabila ia duduk bersama-sama orang ramai, ia kelihatan sebagaimana orang biasa yang lain juga. Ia tidak akan cuba memperlihatkan kelebihan-kelebihan dan bakatnya untuk mengalih pandangan orang kepadanya, kerana dia tahu, kesan dan tuntutan daripada keadaan sebegitu adalah sangat besar dan berat.

Diantara keinginan nafsu yang paling utama ialah untuk merasa tinggi dan lebih baik daripada orang lain. Lantas apakah ada ketinggian yang lebih besar daripada ingin dikenali ramai dan dipuji orang? Lantaran itulah ia sentiasa cuba untuk menyelinap sahaja di tengah keramaian..

(Termuhasabah sekejap. Astaghfirulloh...astaghfirulloh..)

Pernah pada suatu hari, Umar bin al-Khatab masuk ke dalam masjid lalu mendapati Mu'az bin Jabal sedang menangis di sisi makam Rasulullah saw lalu Umar pun bertanya, "Apakah yang menyebabkan engkau menangis?". Mu'az berkata, "Saya telah mendengar Rasulullah saw bersabda:

"Sesungguhnya yang sedikit daripada riyak itu sudah dianggap syirik. Dan sesungguhnya Allah menyukai orang-orang bertaqwa yang tersembunyi, yang mana apabila mereka tiada, tidak dicari dan apabila mereka hadir, mereka tidak dikenali. Mereka terselamat daripada segala kekabutan yang gelap gelita". (HR TABRANI & AL-HAKIM: Isnadnya sahih).

Seorang mukmin juga bijak menyembunyikan ketaatannya kepada Tuhan iaitu yang bukan menjadi ibadat fardhu.

Ia berusaha semampu mungkin agar orang lain tidak tahu apapun tentangnya. Ia tahu bahawa sesuatu amalan yang jauh daripada pandangan manusia dan hanya dilihat oleh Allah sahaja kemungkinannya untuk mencapai darjat yang IKHLAS adalah lebih besar daripada amalan yang sudah diketahui orang.

(... betul tu..)

Pengetahuan orang tentang sesuatu amalan boleh menyebabkan pahalanya terhapus kerana disebabkan oleh pujian ataupun pandangan orang yang memperlihatkan rasa hormat dan mulia, ataupun kerana mereka mengangkat kedudukannya ke taraf yang terlalu tinggi.

Perkara-perkara ini dan yang seumpamanya boleh menyebabkan nafsu menjadi kembang dan seronok lalu mengambil peranan untuk menjadikan amal perbuatan seseorang itu SENTIASA DILAKUKAN KERANA MANUSIA, supaya dengan itu akan bertambahlah pujian dan perhargaan daripada mereka..

astaghfirullah... semoga kita mendapat iktibar dan peringatan..

Maka begitulah serba sedikit yang diulas penulis buku tersebut iaitu Dr Majdi Al-Hilali terjemahan oleh Nurul Akma bt Mohamed. Harga buku: RM15.00 terbitan Al-Hidayah. Rugi anda tidak membaca siri panduan sebegini.

Hmmm.. betullah... tanpa ilmu kita akan terbiar jahil. Amalkan walaupun sedikit manusia pasti akan maju malah disayangi Allah.

Ingat lagi tak nasyid kumpulan e-man tu??

"Ilmu itu cahaya, jahil itu merbahaya, ingat-ingatlah semua, jadilah insan berguna..."

Kita membaca walaupun sedikit, kan sekarang dah tahu bagaimana nak memandu hidup. Semoga perkongsian sedikit ini dapat mengajak diriku dan sahabat-sahabat sama-sama perbaiki amalan dan niat kita. Dunia dengan ilmu, akhirat dengan ilmu. Selamatlah dirimu. Tak gitu?

Moga ada manfaatnya.

Jom sambung study!..


Tuesday, May 26, 2009


1. Doa wanita itu lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah SAW akan hal tersebut, jawab baginda , " Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia."

2. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1000 lelaki yang soleh.

3. Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah .Dan orang yang takutkan Allah SWT akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

4. Barangsiapa membawa hadiah (barang makanan dari pasar ke rumah lalu diberikan kepada keluarganya) maka pahalanya seperti melakukan amalan bersedekah.Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barang siapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.

5. Syurga itu di bawah telapak kaki ibu.

6. Apabila memanggil akan dirimu dua orang ibu bapamu, maka jawablah panggilan ibumu terlebih dahulu.

7. Daripada Aisyah r.a." Barangsiapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuannya lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka.

8. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutuplah pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pun pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.

9. Wanita yang taat pada suaminya, maka semua ikan-ikan di laut, burung diudara, malaikat di langit, matahari dan bulan semua beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya serta menjaga solat dan puasanya.

10. Aisyah r.a berkata, "Aku bertanya kepada Rasulullah, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita?" Jawab Rasulullah SAW "Suaminya." " Siapa pula berhak terhadap lelaki?" Jawab Rasulullah SAW, "Ibunya."

11. Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa di bulan Ramadhan,memelihara kehormatannya serta kepada suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki.

12. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah SWT memasukkan dia ke dalam syurga terlebih dahulu daripada suaminya (10,000tahun).

13. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya,maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah SWT mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebajikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.

14. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah SWT mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah.

15. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.

16. Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.

17. Apabila semalaman seorang ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah SWT memberinya pahala seperti memerdekakan 70 orang hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah SWT.

Dicatat oleh Imam Al-Ghazalli

my sister

Sunday, May 24, 2009

Tanda-tanda Stress


Hmm...yang mana satu?


Atau begini?

Gini kot....

Tanda-tanda stress ialah :-

1. Mudah Marah –> memang apabila terlalu banyak tekanan ianya akan meningkatkan kadar metabolisme dan seterusnya menyebabkan kepanasan dalam diri.. Dan apabila meletup , kemarahan akan muncul dan syaitan-syaitan pastinya bergembira dengan reaksi tersebut..

2. Mudah Kecewa –> memang stress akan menyebabkan seseorang individu akan mulai kecewa .. Kadar kekecewaan boleh dilihat dalam diri seseorang.. Kemurungan amat merbahaya jika stress ini tidak dikawal..

3. Moody –> Hm.. camne nak terangkan… Maksudnya keadaan perasaan yang tetiba je berubah..

4. Gangguan Proses Pemikiran —> Ini banyak berlaku kat saya.. Kadang kala stress boleh menganggu proses pemikiran dan membuatkan mudah lupa.. Sel-sel lama akan terpadam dan insan-insan ini perlu dibantu..

5. Kurang Kreatif –> bagi seseorang yang mempunyai pemikiran kreatif secara tiba-tiba hilang segala kekreatifan. Individu yang mengalami tanda ini mungkin sukar untuk melakukan keputusan kerana tidak dapat ’signal’ dari otak untuk menyelesaikan masalah.. Cam ada je..

6. Sakit mulut –> Hm.. dah lupa apa yang diterangkan oleh penceramah tentang tanda ni.. Mungkin stress menyebabkan mulut individu tersebut mengalami gangguan kot.. Mungkin sukar nak bercakap seperti jadi gagap secara tiba2 atau sebagainya.. Mungkin anda ada idea sendiri.

7. Masalah Penghadaman –> Pelik bukan tapi memang itu selalu berlaku terutamanya ketika ‘temuduga’. Kadang-kadang asyik ke tandas tapi tiada apa-apa yang dikeluarkan.. Saya rasa ramai yang pernah mengalaminya..

8. Rambut Gugur –> Masalah ini banyak berlaku terutamanya kepada cendiakawan.. Kadang kala rambut mereka gugur sebelum umur yang sepatutnya.. Mungkin stress ada tindakbalas kimia yang menyebabkan berlakunya keguguran rambut ni

9. Sakit kulit –> Nak tau camne sakit kulit akibat dari stress?? Cuba pandang muka anda.. dan jika ada jerawat batu ( seperti saya) sudah pastinya anda telah atau sedang mengalami stress.. Sebab itu kadangkala pasangan bercinta yang mengalami konflik timbul jerawat2 batu kat muka.. Betul tak?? Ntah.

11.Susah nak tidur –> Yang ini biasa gak berlaku pada saya.. Susah nak tidur bila memikirkan sesuatu masalah yang menimbulkan stress.. Perlu diambil perhatian kerana mampu menyebabkan masalah lain..

petikan laman ligakampung.com

Jika ia mudharat pilih yang paling ringan.


Allah taala berfirman yang bermaksud

"Maka berjalanlah keduanya hingga tatkala keduanya menaiki perahu lalu dia (Khidr) melubanginya. Musa berkata 'Mengapa kamu melubangi perahu itu yang akibatnya kamu menenggelamkan penumpangnya'. Sesungguhnya kamu telah buat sesuatu kesalahan yang besar'." (Al-Kahfi : 71)

"Adapun kapal itu adalah kepunyaan orang-orang miskin yang bekerja di laut dan aku bertujuan merusakkan bahtera itu kerana di hadapan mereka ada seorang raja yang merampas tiap-tiap kapal." (Al-Kahfi : 79)


1. Ayat ini menerangkan satu kejadian yang dialami oleh nabi Musa a.s dan Khidr. Khidr telah membocorkan kapal tanpa menjelaskan sebabnya sehingga ditegur oleh nabi Musa a.s. Di akhir pertemuan mereka berdua, Khidr menerangkan bahawa dia memecahkan kapal berkenaan agar ia tidak dirampas oleh raja yang zalim. Walau pun perbuatan memecahkan kapal itu telah merosakkan kapal milik orang miskin tetapi ia telah menyelamatkan kapal itu dari terus hilang dari pemiliknya yang miskin. Walau pun kapal itu rosak, tetapi si miskin masih tetap memilikinya. Kerosakan itu boleh dibaiki atau kayu-kayu kapal itu masih boleh bermanfaat bagi si miskin dan ini lebih baik dari kalau kapal itu dirampas oleh raja.

2. Ayat ini menjadi dasar kepada kaedah 'Jika bertemu dua kemudaratan, maka diharuskan untuk menanggung kemudaratan yang lebih ringan'.

3. Mengapakah Khidr tidak memilih untuk menghalang raja dari merampas kapal itu? Tidakkah dengan buat sedemikian ia tidak perlu merosakkan kapal itu? Hanya Allah taala sahaja yang tahu jawaban sebenarnya. Namun ia memberi pengajaran kepada kita bahawa kadangkala dalam usaha dakwah, pilihan yang terbaik yang ada bagi kita ialah bukan dengan berkonfrontasi langsung dengan punca masalah tetapi melakukan sesuatu yang lain atau menanggung salah satu dari mudarat yang lebih ringan.

4. Apabila seseorang itu memilih jalan untuk menanggung salah satu dari dua mudarat yang lebih ringan, itu tidak bermakna dia itu lemah, kurang wara', takut dan sebagainya. Ini adalah satu pilihan yang pastinya sukar tetapi aktivis dakwah yang objektif harus berani membuat pilihan sedemikian.

5. Kadangkala kita perlu buat tindakan yang tidak popular demi maslahat dakwah dan orang ramai, sebagaimana yang dilakukan oleh Khidr, kerana amal dakwah berdasarkan maslahat syariat bukan populariti semata-mata.

6. Hatta nabi Musa a.s tidak tahu semua benda dan boleh tersilap dalam menanggapi sesuatu perkara. Oleh itu, setinggi mana sekali pun taraf seseorang, hendaklah dia mengakui bahawa dia mungkin tersalah seperti nabi Musa dan orang lain itu betul seperti Khidr. Sikap sedemikian juga mestilah dibina oleh seorang pendidik terhadap anak buahnya. Dengan itu si anak didik, tidak merasa bahawa pendidiknya itu sentiasa betul dan berani untuk berbeza pandangan dengan pendidiknya.

7. Tanggapan seseorang dan tindakannya bergantung dengan apa yang dia tahu. Nabi Musa a.s mengkritik Khidr kerana dia tidak tahu apa yang diketahui oleh Khidr. Maka perlulah kita memahami bahawa apa jua tanggapan kita terhadap sesuatu perkara, ia mungkin betul berdasarkan apa yang kita tahu tetapi tidak betul berdasarkan apa yang kita tidak tahu. Oleh sebab itu, perlulah berusaha untuk memperolehi sebanyak maklumat sebelum menanggapi sesuatu perkara.

8. Kita mesti terbuka untuk menerima kritikan. Apabila dikritik, tidak boleh cepat melenting kerana tidak semua orang tahu apa yang dia tahu atau faham apa yang dia lakukan. Apabila dikritik, berikanlah penjelasan dengan baik.

9. Boleh bagi kita untuk tidak memberi penjelasan dahulu terhadap apa yang kita lakukan, jika kita mempunyai sebab yang wajar e.g mentarbiyah anak buah, strategi dll.

wallahu a'lam

dipetik daripada laman ustaz

Monday, May 18, 2009



Kaifa halukum ya aulaad.. :)

Hazal yaum, naqrou saraf VESTIBULO-COCLEAR.

1. Ia adalah saraf ke-8
2. Terdiri daripada 2 bahagian terbezakan:
i. Vestibular

Kedua-duanya adalah bersifat SENSORY.
i. Saraf vestibular membawa ransangan-ransangan yg perlu bagi mengekalkan keseimbangan (equilibrium) daripada vestibular part of internal ear.
ii. Saraf cochlear membawa ransangan-ransangan pendengaran daripada cochlear part of internal ear.


3. Saraf vestibulocochlear ini melekat pada permukaan batang otak iaitu sempadan bawah daripada pons.
4. Daripada sini saraf vestibulocochlear berlalu ke arah hadapan dan kemudian memasuki internal acoustic meatus bersama-sama sekali dengan sensory as well as motor root of saraf facial (7). Di dalam internal acoustic inilah vestibulocochlear nerve mula membahagi kepada 2 bahagian terbezakan tadi.


Hmmm.. kena scan gambar la...

to be continued...



Bypass saraf vagus kejap. Hari ni kita melihat saraf kranial GLOSSOPHARYNGEAL.

1. Ia adalah saraf kranial ke-9
2. Ia melekat pada sebelah sisi lateral pada bahagian atas daripada medulla oblongata iaitu pada kedudukan diantara olive dan inferior cerebellar peduncle melalui 3 atau 4 rootlets.
3. Kemudian ia berlalu ke hadapan dan keluar (laterally) lalu meninggalkan kaviti kranium dengan memasuki jugular foramen.
4. Muncul daripada bahagian bawah (base) daripada kranium, saraf glossopharyngeal berlalu ke arah depan dan keluar (laterally) dan berada di kedudukan antara internal jugular vein (IJV) dan internal carotid artery (ICA).
5. Ia kemudiannya turun ke arah bawah depan daripada ICA berlalu deep to the styloid process dan apa jua structures yg melekat padanya.
6. Apabila saraf ni sampai ke posterior border of otot stylopharyngeus, ia membelok (curve) ke hadapan dengan memintas sisi lateral otot stylopharyngeus tadi.
7. Kemudian saraf glossopharyngeal memasuki pharynx dengan melalui ruangan interval antara sempada bawah superior constrictor of pharynx dengan sempadan atas middle constrictor of pharynx.
8. Terus ka hadapan, saraf glossopharyngeal sampai kepada sebelah sisi lidah. Lihat atlas. Di sini, ia melintasi deep to hyoglossus muscle dan berakhir dengan memberi cabangan-cabangannya ke lidah.

Bahagian proximal daripada saraf glossopharyngeal ini mempunyai 2 ganglia:
i. superior ganglion
ii. inferior ganglion

Superior ganglion: lebih kecil dan berada di dalam jugular foramen
Inferior ganglion: lebih besar dan berada just below the jugular foramen

Apakah cabangan-cabangan daripada saraf glossopharyngeal?

Sila lihat atlas. Jangan hafal sahaja. Fahamkan dengan melihat gambar perjalanan saraf sampai kepada terminasinya.

1. Cabangan tympanic and tympanic plexus.
2. Saraf lesser petrosal
3. Cabangan carotid
4. Cabangan-cabangan pharyngeal
5. Bila saja saraf glossopharyngeal melalui otot stylopharyngeus ia mensarafi terus otot ini.
6. Cabangan-cabangan tonsilar
7. Cabangan-cabangan lingual


Saraf glossopharyngeal terlibat dalam pathways berikut;

i. Secreto-motor Pathway for parotid gland
ii. Taste pathway for posterior part of tongue


Nanti saya cari gambar bagus untuk ni.

To be continued...

Friday, May 15, 2009



Sudah bersedia dengan topik baru? Ya, hari ni akan agak panjang sikit sesi pembelajaran kita sebab saraf VAGUS mempunyai ruang lingkup pensarafan yang besar berbanding saraf kranial yang lain kerana ia mempunyai cabangan-cabangan di leher, cabangan-cabangan di bahagian thorax dan juga di abdomen. Jadi, saya berharap anda memberi tumpuan dengan baik dan S.A.B.A.R. ;)

1. Serat-serat saraf vagus datang dari nucleus ambiguus dalam medula oblongata.
2. Daripada nucleus itu, ia keluar daripada sebelah sisi medula (lateral) dan meninggalkan skull melalui jugular foramen.
3. Perhatikan: bahagian saraf vagus yang berada di dalam jugular foramen mengalami bengkakkan atau swelling atau enlargement yang disebut sebagai SUPERIOR GANGLION.
4. Just bawah daripada foramen ini saraf vagus mempunyai satu lagi bengkakkan yang agak lebih besar yang disebut sebagai INFERIOR GANGLION. Lihat atlas.
5. Kemudian saraf vagus turun secara menegak ke bawah di dalam leher. Semasa di leher, saraf vagus berada di dalam carotid sheath. Di sini (di dalam carotid sheath) ia berada pada kedudukan di antara artery dan vein. Di bahagian atas sedikit ia berada di antara belakang internal carotid artery dengan internal jugular vein, apabila turun ke bawah ia berada di antara belakang common carotid artery dengan internal jugular vein.
6. Di bahagian bawah leher, saraf vagus akan memintas depan atau anterior daripada first part of subclavian artery (lihat atlas) dan memasuki thorax dan terus ke abdomen.

Kita sekarang melihat secara detail cabangan-cabangan daripada saraf vagus. Ia bolehlah dibahagikan kepada berikut:




Seperti yang kita tahu, saraf vagus akan memberi cabangan-cabangan yg banyak di bahagian leher, thorax dan abdomen.

Ketika saraf vagus melalui bahagian leher ia memberi cabangan-cabangan berikut:

Sila lihat atlas ya.

1. Satu cabangan meningeal yang muncul berdekatan dengan hujung atas daripada saraf vagus.
2. Satu cabangan auricular yang muncul daripada superior ganglion. Ia disebarkan ke kulit cuping telinga (auricle), external acoutic meatus dan tympanic membrane.
3. Cabangan pharyngeal yang muncul daripada inferior ganglion. Ia membahagi lagi kepada lebih banyak cabangan bagi membentuk pharyngeal plexus. Serat-serat saraf plexus ini akan mensarafi otot-otot pharynx dan juga soft palate (KECUALI otot TENSOR PALATINI yang disarafi oleh saraf kranial 5/trigeminal melaui cabangan mandibularnya).
4. Satu atau lebih cabangan daripada saraf vagus akan mensarafi carotid body.
5. Saraf SUPERIOR LARYNGEAL juga muncul daripada inferior ganglion. Ia kemudian turun ke sisi dinding pharynx dan tamat dengan membahagi kepada beberapa cabangan lagi:

1. Internal Laryngeal nerve:
Ia adalah cabangan SENSORY. Ia memasuki larynx dan memberi cabangan pensarafan kepada:
a) mucous membrane of separuh atas daripada larynx (up to vocal folds) dan
b) mucous membrane daripada bahagian pharynx, dan bahagian paling belakang daripada lidah (most posterior part).

2. External Laryngeal nerve:
Ia adalah cabangan MOTOR yang mensarafi otot cricothyroid.

Perhatikan: Perjalanan saraf ini TIDAK SAMA di sebelah kiri dan di sebelah kanan. Mengapa?

i. Di sebelah kanan, saraf ini muncul daripada saraf vagus semasa saraf vagus sedang melepasi depan daripada subclavian artery (lihat atlas). Ia kemudian berlalu ke belakang, di bawah subclavian artery tersebut dan kemudiannya naik ke atas dengan membentuk loop. Ia terus naik ke atas dan ke medial deep to common carotid artery untuk sampai ke sisi daripada trachea.

ii. Di sebelah kiri pula, saraf ini muncul daripada saraf vagus ketika saraf vagus berada di dalam thorax iaitu ketika memintas lateral to arch of aorta. Ia memusing di bawah arch of aorta itu, immediately belakang ligamentum arteriosum dan terus berlalu ke atas dan ke medial untuk sampai kepada sebelah sisi daripada trachea.

Note: sampai sahaja ke trachea, kedua-dua saraf recurrent laryngeal sebelah kiri dan kanan akan menaik dalam satu groove atau celah diantara trachea dan esophagus betul-betul deep to the medial side of thyroid gland. Di hujung atas (upper end) daripada trachea dan esophagus, saraf ini berlalu deep to the lower border of otot inferior constrictor dan terus memasuki larynx. Ianya disebarkan seperti berikut:

a) Ia memberi pensarafan MOTOR kepada semua otot intrinsic larynx (KECUALI otot larynx cricotyroid yang disarafi oleh external laryngeal nerve tadi).
b) Ia memberi pensarafan SENSORY kepada mucous membrane of the lower half of the larynx iaitu; bahagian yang bawah daripada level vocal folds.
c) Ia memberi cabangan SENSORY ke trachea, esophagus dan juga inferior constictor. Juga memberi cabangan ke CARDIAC PLEXUS

7. Cabangan CARDIAC daripada vagus nerve.
Setiap saraf vagus (kiri dan kanan) memberi satu atau lebih SUPERIOR CERVICAL CARDIAC BRANCH di bahagian atas daripada leher dan INFERIOR CERVICAL BRANCH di bahagian bawah daripada leher. Cabangan-cabangan ini berakhir dalam superficial and deep cardiac plexus seperti yang disebut sebelum ini.

Ok. Rehat sebentar. Sebelum kita pergi kepada cabangan saraf vagus di bahagian thorax eloklah kita mengetahui dahulu apakah komponen fungsian (functional components) saraf vagus ini.

(1). Saraf vagus terdiri daripada predominantly serat-serat PARASYMPATHETIC yang sangat tersebar luas yang bertanggungjwb untuk pensarafan parasympathetic organ viscera thorax termasuk jantung, bronchi dan sebahagian besar daripada gastrointestinal tract.
Jadi serat-serat saraf vagus ini adalah PREGANGLIONIC. Ia muncul daripada DORSAL NUCLEUS of vagus dan melepasi saraf vagus dan cabangan-cabangannya untuk sampai kepada organ viscera yg disarafinya. As a rule,saraf POSTGANGLIONIC akan berada dekat dengan organ viscera, atau terus dalam dinding organ viscera itu sendiri!
Serat-serat sarafnya mensarafi:

i. otot licin (smooth muscle) dan
ii. kelenjar (glands) yg ada dalam dinding organ viscera yg berkenaan.

(2). Serat-serat saraf yg muncul daripada nucleus ambiguus akan melepasi cabangan superior laryngeal, recurrent laryngeal dan cabangan pharyngeal daripada saraf vagus dan mensarafi otot-otot pharynx, larnynx dan soft palate.

(3). Serat-serat afferent (sensory) daripada pharynx, larynx, trachea dan esophagus; dan organ viscera thorax dan abdomen berjalan melaui saraf vagus to sampai kepada NUCLEUS OF SOLITARY TRACT (lihat atlas).

(4). Saraf vagus juga membawa sensation of taste daripada posterior most part of the tongue dan daripada epiglottis. Serat-serat saraf ini melalui superior laryngeal nerve dan berakhir di dalam NUCLEUS OF SOLITARY TRACT (lihat atlas).

(5). AKHIRNYA vagus juga ada mempunyai serat-serat saraf yg mensarafi kulit. Serat-serat itu melalui cabangan auricularnya untuk sampai kepada skin of auricle.

To be continued...

JustRehat ;)


Assalaamu'alaikum semua. Apa khabar?

Hari ini kita akan belajar tentang saraf ACCESSORY.

1. Ia adalah saraf kranial yang ke 11.
2. Ia terdiri daripada 2 bahagian yang penting:

i. Cranial Part
ii.Spinal Part

3. Kedua-dua bahagian terdiri daripada predominantly serat-serat efferents (motor).

a) Serat-serat saraf CRANIAL PART muncul daripada nucleus ambiguus. Lihat PLATE-121 ATLAS NETTER. Perhatian: nucleus ambiguus terletak dalam medulla oblongata. Nucleus ini terlibat dalam wujudnya saraf-saraf kranial 9, 10 dan 11 (cranial part sahaja). Serat-serat saraf CRANIAL PART kemudiannya join dengan saraf kranial vagus (CN-10) dan kemudian disebarkan melalui cabangan-cabangannya iaitu cabangan pharyngeal dan cabangan laryngeal untuk mensarafi otot-otot pharynx, larynx dan soft palate.

b) Serat-serat saraf SPINAL PART pula muncul daripada ventral gray column of 5 atau 6 cervical segments yang atas. Serat-serat saraf bahagian ini akan mensarafi 2 otot Lihat PLATE-121 atlas:

1. Sternocleidomastoid muscle
2. Trapezius muscle


1. Cranial part melekat by 4-5 rootlets pada setiap sisi medula oblongata. Lihat PLATE-121 (tak jelas sangat kat sini-hanya seperti satu rootlet sahaja cranial part dia).
2. Daripada sisi medulla ini, saraf ini berlalu ke arah keluar (lateral) untuk sampai dan masuk ke dalam jugular foramen di mana dia bergabung dengan spinal part. Lihat PLATE-7 untuk melihat jugular foramen ini dengan jelas.
3. Selepas melepasi foramen ini, cranial part dan spinal part berpisah semula dan cranial part muncul bersama-sama inferior ganglion daripada vagus.
4. Serat-serat cranial part saraf accessory kemudian akan melalui cabang pharyngeal dan cabang laryngeal saraf vagus dan terlibat di dalam pensarafan otot-otot pharynx dan larynx.


1. Spinal part saraf accessory ini dibina daripada gabungan beberapa rootlets yang muncul daripada 5-6 cervical segments yang atas. Daripada sini, spinal part saraf ini akan menaik (ascend) lateral to spinal cord.
2. Kemdian ia berlalu ke atas dan ke luar (lateral) untuk sampai kepada jugular foramen.
3. Spinal part akan bergabung dengan cranial part semasa di dalam jugular foramen tetapi berpisah semula sebelum keluar daripada foramen.
4. Pada bahagian leher, spinal part mulanya berlalu ke belakang dan keluar (laterally) untuk sampai kepada transverse process of atlas dan kemdian turun ke bawah dan terus ke belakang memintas sisi leher. Dalam pada ini ia terus berlalu dalam otot sternocleidomastoid dan terus ke bawah dan lagi ke belakang memintas posterior triangle leher untuk sampai kepada anterior margin otot trapezius iaitu lebih kurang 5cm atas tulang clavicle. Bahagian hujung terminal saraf spinal part ini tamat dengan berlalu ke belakang dalam daripada otot trapezius.
5. Spinal part acessory nerve ini mensarafi otot sternocleidomastoid semasa melalui dalam otot itu dan mensarafi otot trapezius melalui hujung cabangan terminalnya.

Ok. itu sahaja.

Selamat mengulangkaji.


Assalaamu'alaikum, Ketemu lagi dengan izin Allah.

Hari ni saya nak kongsi ilmu tentang saraf HYPOGLOSSAL.

1. Hypoglossal nerve adalah saraf kranial yang ke-12.
2. Ia adalah saraf menuju ke lidah.
3. Serat-serat saraf hypoglossal adalah serat MOTOR (purely motor).
4. Ia mensarafi otot-otot lidah.
5. Serat-serat saraf hypoglossal berasal daripada nucleusnya iaitu di batang otak (medulla oblongata).


6. Perhatikan gambar pada atlas, saraf hypoglossal ini muncul daripada nucleusnya dengan beberapa akar (sebenarnya 10-15 rootlets).

Sila lihat pula PLATE 108 ATLAS.

7. Akar-akar serat saraf hypoglossal melekat (attached)pada batang otak medulla melalui celah yang menegak (vertical groove) yang memisahkan antara pyramid dan olive.

8. Lihat kembali PLATE-122, akhirnya akar-akar serat saraf hypoglossal bersatu dan keluar meninggalkan kaviti tengkorak (skull) melalui bukaan yang diberi nama hypoglossal canal. Lihat PLATE-7 untuk melihat hypoglossal canal dengan lebih jelas.

9. Seterusnya, setelah keluar daripada hypoglossal canal yang terletak pada bahagian bawah tengkorak, saraf hypoglossal kelihatan berada pada posisi yg lebih dalam (deep) dan agak medial daripada internal jugular vein (IJV) dan internal carotid artery (ICA).

10. Ia kemudian turun ke bawah dan keluar (lateral) supaya ia berada sekarang betul-betul diantara IJV dan ICA dan terus turun diantara IJV dan ICA sampai pada level angle of mandible. Lihat juga hypoglossal nerve dalam gambar PLATE 123. Di sini, saraf hypoglossal akan berlalu ke depan dan (lihat kembali PLATE-122) memintas internal dan external carotid arteries (ICA & ECA) seterusnya masuk ke kawasan submandibular.

11. Dalam kawasan submandibular ini, saraf hypoglossal pada mulanya superficial to hyoglossal muscle dan apabila terus ke depan, ia menjadi superficial pula to genioglossus muscle.

12. Saraf hypoglossal berhenti (tamat) dengan membahagi kepada cabang-cabangnya (terminal branches).

13. Cabang-cabang inilah nanti akan mensarafi kesemua otot lidah intrinsic dan juga extrinsic muscles KECUALI SATU --> PALATOGLOSSUS muscle, kerana otot lidah yang satu ini disarafi oleh saraf lain iaitu saraf ACCESSORY (CN11- cranial part).

Mari kita lihat anatomi lidah terlebih dahulu. Lihat PLATE-122 Lidah.

1. Lidah terletak dalam kaviti mulut.
2. Bahagian depan lidah yang boleh dijelir disebut apex.
3. Lidah mempunyai permukaan atas dan permukaan bawah yang bebas.
4. Tetapi sebahagian besar daripada lidah terlekat di lantai kaviti mulut.
5. Bahagian yg melekat itu disebut ROOT of the tongue.
6. Permukaan atas lidah yang bebas itu disebut DORSUM.
7. Tepian kiri dan kanan lidah disebut LATERAL EDGES juga bebas daripada perlekatan.
8. Keseluruhan permukaan bebas lidah diliputi membran mukosa.
9. Kandungan lidah adalah semata-mata otot.
10. Sebahagian otot disebut INTRINSIC kerana ia berasal daripada dalam lidah dan berakhir di dalam lidah. Selebihnya otot-otot EXTRINSIC iaitu yang berasal daripada luar lidah ke lidah.
11. Otot-otot extrinsic masuk ke lidah melalui root of the tongue.

Otot-otot extrinsic lidah. Lihat PLATE-122:

a) Styloglossus
b) Palatoglossus
c) Genioglossus
d) Hyoglossus

12. Melaui otot-otot extrinsic inilah lidah ditambat ke hyoid bone di belakang (through the hyoglossus muscle) dan ditambat ke tulang mandible di depan (through the genioglossus mescle).


Cabangan-cabangan saraf ini bolehlah dibahagikan kepada 2:

1. Cabang-cabang jelas (proper)
2. Cabang-cabang yang terwakil daripada serat-serat saraf cervical 1 dan kemudian bergabung sebagai hypoglossal nerve. Lihat PLATE- 27 sekarang (gambar bawah).

i. Kita telah lihat bahawa Hypoglossal nervelah yang mensarafi otot-otot intrinsic dan otot-otot extrinsic lidah yang 3 (stylo-, hyo- dan genio-glossus muscles).

ii. Lihat PLATE 122 kejap. Lihat, semasa saraf hypoglossal melalui hypoglossal canal (sebelum keluar) ia telah memberi satu cabangan kecil iaitu MENINGEAL branch dan patah ballik ke dalam kaviti tengkorak untuk mensarafi selaput meninges. nampak tak? kalau tak nampak suruh kengkawan tunjuk.

iii. Pernah dengar ANSA CERVICALIS? Lihat PLATE-27 cari ansa cervicalis dulu. Hypoglossal nerve melaui serat saraf cervical 1 memberi cabangan menurun (descending) yg membentuk the SUPERIOR ROOT OF ANSA CERVICALIS.

iv. Melaui serat-serat sarafnya daripada cervical nerve 1, hypoglossal nerve juga mensarafi 2 otot lagi; Lihat PLATE-27 (gambar leher atas) iaitu:

1. thyrohyoid muscle
2. geniohyoid muscle

Amacam? Dah boleh faham dah? Alhamdu lillah..

InsyaAllah, Akan datang kita lihat applikasi klinikalnya pula. Fahamilah yg normal dulu ya.


Mari Mengenal Saraf Kranial


Anda ada masalah bahasa? Sukar memahami anatomi kerana bahasa? Anda ada alternatif. Berikut adalah nota saraf kranial terjemahan bahasa melayu. Ia hanya untuk memudahkan anda. Kebanyakan buku anatomi tubuh manusia adalah di dalam bahasa inggeris. Anda perlu menguasai kedua-dua bahasa.

Sebelum mengenali saraf kranial, mari mengenal sistem saraf secara umum.

Sistem Saraf sebagaimana yang anda pelajari di peringkat sekolah menengah terbahagi kepada 2:

1. Sistem Saraf Pusat (Central Nervous System)
2. Sistem Saraf Periferi (Peripheral Nervous System)

Sistem Saraf Pusat terdiri daripada 2:

1. Otak (Brain)
2. Saraf tunjang (Spinal Cord)

Sistem Saraf Periferi pula terdiri daripada 2:

1. Saraf Kranial (Cranial Nerves)
2. Saraf Spinal (Spinal Nerves)

SARAF KRANIAL (Cranial Nerves (CN))

1. Terdapat 12 pasang saraf kranial (kanan dan kiri).
2. Saraf-saraf kranial kelihatan muncul daripada bahagian bawah otak.
3. Selalunya dikenali dengan nombor. Ia juga boleh mempunyai nama sendiri.

CN1- Olfactory nerve -adalah saraf untuk bau (smell or olfaction)

CN2- Optic nerve -saraf untuk melihat (sight-related to optics)

CN3- Oculomotor nerve -saraf ke otot mata (pertaining to eye- ocular)

CN4- Trochlear nerve -saraf otot mata superior oblique yang mempunyai penyangkuk (pulley = trochlea)

CN5- Trigeminal nerve -saraf tri-geminal kerana ada 3 bahagian (tri=three)
i. Bahagian Ophthalmic -ke orbit mata
ii. Bahagian Maxillary -ke rahang atas (upper jaw)
iii.Bahagian Mandibular -ke rahang bawah (lower jaw)

CN6- Abducent nerve -saraf otot lateral rectus yang abduksikan bola mata (abducent=abduct)

CN7- Facial nerve -saraf otot muka

CN8- Vestibulo-cohchlear nerve -ada 2 bahagian:
i. Vestibular nerve -untuk keseimbangan (equilibrium)
ii. Cochlear nerve -untuk pendengaran (auditory)

CN9- Glossopharyngeal nerve -ke lidah (glosso-lidah) dan pharynx

CN10- Vagus nerve -saraf 'merayau' (vagrant-wandering) kerana mensarafi kawasan yang meluas ke leher, thorax dan abdomen)

CN11- Accessory nerve -saraf 'aksesori' kerana kelihatan seperti sebahagian daripada saraf vagus (accessory to vagus)

CN12- Hypoglossal nerve -saraf ke otot lidah yang bergerak ke bawah lidah sebelum mensarafinya (hypo-bawah, glosso-lidah)

Ingat tau yang 12 ni penting! Boleh lihat gambar yang bagus di laman berikut:



Importance of Prior Knowledge- Notes to Lecturers

Students learn more effectively when they already know something about a content area and when concepts in that area mean something to them and to their particular background or culture. When teachers link new information to the student's prior knowledge, they activate the student's interest and curiosity, and infuse instruction with a sense of purpose.

Prior knowledge acts as a lens through which we view and absorb new information. It is a composite of who we are, based on what we have learned from both our academic and everyday experiences. (Kujawa and Huske, 1995)

Students learn and remember new information best when it is linked to relevant prior knowledge. Teachers who link classroom activities and instruction to prior knowledge build on their students' familiarity with a topic (Beyer, 1991) and enable students to connect the curriculum content to their own culture and experience.

Prior knowledge influences how the teacher and students interact with the learning materials as both individuals and a group. It is the proper entry point for instruction, which should build on what is already known, and a major factor in comprehension--that is, making sense of our learning experiences. (Kujawa and Huske, 1995)

Teachers can use class discussions and graphic organizers to activate and illustrate students' prior knowledge. Such dialoging and visualizations also encourage students to think about their thinking (What do I do in a particular situation and why?), transferring the thought process to a conscious level.

By tapping their students' prior knowledge in all subject areas, teachers can plan lessons that will: clarify incomplete or erroneous prior knowledge, determine the extent of instruction necessary in a particular topic area, and discern necessary adjustments to planned independent activities and assessment materials. (Kujawa and Huske, 1995)

Teachers also can use prior knowledge to make instruction more meaningful. Many researchers (Peshkin, 1992; Protheroe & Barsdate, 1992; & Lee, 1992) emphasize the importance of incorporating parallels between a student's cultural background and the curriculum's design. As the world changes, students must learn to understand and appreciate the experiences and contributions of people from different backgrounds. A culturally responsive education links curriculum, instruction, and assessment to the students' experiences, language and culture, in other words, to their prior knowledge.

The challenge is to find the knowledge and practices in family and community life that have a common orientation with what the schools seek to teach. Luis Moll and his associate's research on "funds of knowledge" finds just such a relationship in Hispanic communities; other researchers find application in different cultural settings (Au, 1992; Gay, 1994).

Finally, understanding the student's abilities is as important to effective instruction as selecting the appropriate instructional materials. The Vygotskian (1978) notion of "zone of proximal development" suggests there is an optimal challenge level for learning, one that is neither too difficult nor too easy and meaningful to the learner beyond the classroom. Thus, teachers should direct and guide the student through the instructional task until he or she can successfully complete it without any help. Palincsar and Brown approach instruction in a similar way, encouraging within the classroom the type of natural instructional dialogue that occurs between children and adults outside of school.


Wisdom to Teach NHAM09

Sistem Blok


Sekitar setiap pertengahan tahun, pelajar-pelajar baru perubatan dan pergigian tahun 1 akan memulakan sesi pembelajaran mereka di universiti. Bagi pelajar-pelajar universiti sains malaysia (USM) kampus kesihatan, mereka perlu belajar mengikut sistem blok.

Bagi pembelajaran anatomy, ia juga mengikut sistem blok yang sama.

Anatomy, Physiology, Biochemistry dan lain-lain yang berkaitan diajar di dalam setiap sistem blok.

Selamat Belajar!


Thursday, May 14, 2009



Anatomy (from the Greek ἀνατομία anatomia, from ἀνατέμνειν ana: separate, apart from, and temnein, to cut up, cut open) is a branch of biology and Medicine which studies primarily the internal structure and design of the structure of living things.

Wikipedia Encyclopedia

Generally, the subject of anatomy is further subdivided into 4 major parts:

1. Gross Anatomy (the one that you see with your naked eye)
2. Histology or Cell Biology (the one that you see with the help of microscope)
3. Embryology (Human Development)
4. Neuroanatomy (Regarding the structural organization of brain and spinal cord)


Regional Anatomy


Regional anatomy is the study of anatomy based on regions or divisions of the body and emphasizing the relations between various structures (muscles and nerves and arteries etc.) in that region.

1. Head and Neck
2. Thorax
3. Abdomen
4. Pelvis
5. Upper Limb
6. Lower Limb
7. Back


Tuesday, May 12, 2009

How many bones are there in Human body?

This morning i read a book.

Ahmad dan Daud meriwayatkan dari Buraidah, bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, yang bermaksud:

"Dalam tubuh manusia itu terdapat 360 ruas tulang. Hendaklah dia bersedeqah untuk setiap ruas itu."

Para sahabat bertanya; "Siapakah yang mampu melaksanakan itu ya Rasulullah?"

Rasulullah s.a.w menjawab: "Kotoran yang ada di masjid, lantas ditutupnya (dibersihkan) dengan tanah, atau menyingkirkan sesuatu gangguan dari tengah jalan itu bererti sedeqah. Atau sekiranya sanggup, cukuplah diganti dengan mengerjakan SOLAT DHUHA sebanyak 2 rakaat".

How many bones are there in our body?

At birth the human body has about 350 bones, but by the time adulthood rolls around, some of our bones have fused together to give us a total of 206 bones in our body!

Here is the breakdown:

The adult skeleton consists of 206 bones . . .

- 28 skull bones (8 cranial, 14 facial, and 6 ear bones);

- the horseshoe-shaped hyoid bone of the neck;

- 26 vertebrae (7 cervical or neck, 12 thorax, 5 lumbar or loins, the sacrum which is five fused vertebrae, and the coccyx, our vestigial tail, which is four fused vertebrae);

- 24 ribs plus the sternum or breastbone; the shoulder girdle (2 clavicles, the most frequently fractured bone in the body, and 2 scapulae);

- the pelvic girdle (2 fused bones);

- 30 bones in our arms and legs (a total of 120);

- There are also a few partial bones, ranging from 8-18 in number, which are related to joints.

Basically, there are 7 vertebrae and the hyoid bone in the neck. Some of the above information was taken from this site, which has an extremely detailed breakdown of the skeletal system and its capabilities . . .


There must be 360 bones. If we have 350 bones at birth, where are the other 10 bones? hmmmm..... let's find out!(What about other opinions or hadiths? Please share them with me..)


Saturday, May 9, 2009

Susahlah anatomi ni doktor.... macamana ni?

السلام عليكم

Apabila sahaja aku bersama pelajar-pelajar, soalan yang sama sahaja diajukan, "doktor, susah lah anatomi... ada cara yang lain yang lebih bagus tak?..."

Fikir-fikir semula... ya! Memang semua perkara pun kalau tak faham, semua jadi susah.. sebenarnya tiada jalan mudah menguasai ilmu ni melainkan dengan mengkajinya sendiri, berdiskusi dan menjawab soalan-soalan berkaitan. Pelajar-pelajar tidak seharusnya menyalahkan pensyarah sahaja sedangkan pelajar-pelajar harus membuat pembacaan dan kajian sendiri dan jika masih tidak memahaminya barulah terus merujuk kepada pensyarah. Pensyarah juga harus sentiasa meneruskan kajian dalam bidangnya masing-masing sambil memerhati dan mencari penemuan baru.

Kesilapan pelajar.

Pelajar perubatan, pergigian atau paramedik mempelajari anatomi sebagai sebahagian daripada subjek di universiti atau kolej perubatan. Antara kesilapan yang biasa dilihat di kalangan pelajar ialah mereka hanya mempelajari nota kuliah dan mengabaikan pengkajian yang lebih mendalam terhadap buku-buku pelajaran yang sedia ada untuk lebih memahami konsepnya dan fakta-fakta berkaitan. Alasan sebahagiannya ialah mereka tidak mempunyai masa untuk membacanya kerana perlu memberi perhatian kepada subjek lain seperti fisiologi, biokimia dan sebagainya.

Pada saya, soal masa bukanlah alasannya kerana saya juga melihat ada pelajar yang cemerlang.Saya akui ada pelajar yang sukar atau lambat memahami sesetengah topik, tetapi itu tidak bermakna anda mengambil mudah pelajaran anda.

Tiada jalan mudah

Subjek anatomi manusia kelihatan luarannya seperti sukar dan kompleks. Saya juga mengakui agak mengambil masa yang lama juga ketika menjadi pelajar di sekolah perubatan untuk memahami subjek ini. Ada beberapa perkara juga yang saya rasa boleh menjadi faktornya:

1. Faktor pensyarah

Ada sesetengah pelajar menghadapi kesukaran memahami bahasa Inggeris yang digunakan pensyarah ketika menyampaikan kuliah mereka. Bukan sahaja pensyarah warga asing malah pensyarah tempatan juga. Isi kandungan 'slide' kuliah mereka kadang-kadang terlalu padat atau terlalu ringkas sehingga pelajar sukar memahaminya dengan baik. Pemilihan gambar yang terlalu banyak label atau terlalu umum menyukarkan pelajar.

2. Faktor pelajar

Tidak saya nafikan pelajar sangat mengharapkan pembacaannya dipermudahkan oleh pensyarah, namun tiada jalan mudah bagi pelajar untuk menguasai pemahaman melainkan membuat nota sendiri.Percayalah, dengan membuat nota sendiri anda akan mudah memahaminya dan apabila anda mahu mengulangkajinya, anda boleh melakukan dengan masa yang singkat dan hafalan anda menjadi bertambah baik kerana anda tidak membacanya seperti kali pertama.

Anatomi itu mudah, janganlah memberatkannya.



Salam Ukhuwwah